Empathie, met hart en verstand op de   werkvloer

Als zorgverlener is empathie een van jouw kernkwaliteiten, hier ligt een stuk van jouw passie en gedrevenheid.  Empathie kan ook een valkuil zijn, zowel professioneel als privé. 
Het juist leren inschatten van emotionele behoeften van zorgvragers (en eventueel hun familie) zorgt voor een liefdevolle en professionele nabijheid met respect voor wederzijdse grenzen. 

Wat mag je verwachten?

Deze opleiding is interactief en dynamisch, uiteraard met respect voor de eigenheid van de deelnemers. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt vanuit de concrete vragen en praktijkervaringen.
  • empathische grondhouding, een positieve bevestiging van wie jij reeds bent en wat jij reeds doet
  • empathische communicatie: de taal van de zorgvrager beter begrijpen en spreken
  • professionele afstand en nabijheid
  • Aanwezig zijn in woord en daad, ... en wanneer het stil is
  • Gedrag waar jij het soms moeilijk mee hebt in kaart gebracht:  Krokodillentranen, haantjesgedrag, brulaap, manipulator,... een open en gezond vraagteken plaatsen bij verschillende soorten gedrag en hoe hier mee om te gaan
  • Zelfzorg, een bijgetankte hulpverlener is er twee waard. Empathie voor zorgvrager is logisch, empathie voor jezelf (en collega's) is soms een uitdaging
  • Routine in de zorg, hoe blijf ik wakker en betrokken

Feed back van deelnemers:

  • Ik was aangenaam verrast, mooi materiaal ipv power point waar je bij in slaap valt
  • de dag is voorbij gevlogen
  • tijd om uit te wisselen
  • het "tegeltje" neem ik zeker mee
  • je staat toch eens wat meer stil, daar heb je op het werk vaak te weinig tijd voor
  • Ik werd tot niets verplicht en gelukkig geen rollenspelen

Terug naar Opleiding